Нові ідеї ІКТ




ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

   Постановка проблеми. Розвиток шкільної освіти в Україні в ХХІ столітті відбувається в умовах трансформації в напрямі гуманізації, впровадження особистісно орієнтованого навчання і виховання з метою набуття школярами базових компетентностей для майбутньої успішної життєдіяльності. 
Пошук шляхів, визначення результативних механізмів позитивного впливу мистецтва на особистість, є об’єктом педагогічної теорії і практики. У здійсненні такого впливу образотворче мистецтво виступає одним із найсуттєвішим чинників, виконання важливих завдань як передача основних досягнень культури новому поколінню та формування цілісної, творчої особистості. На підтвердження актуальності таких завдань спрямована «Національна доктрина розвитку освіти України», згідно з якою має суттєво змінитися парадигма мистецької освіти, що базуватиметься на набутті певного обсягу знань, умінь та навичок у галузі мистецтва, а насамперед на естетичному розвитку особистості, культури її методологічного мислення, спроможності знаходити й оперативно використовувати необхідну інформацію у контексті власної   діяльності. 
Аналіз попередніх досліджень. Проблема використання ІКТ не є новою. Теоретичною основою раннього ознайомлення дітей з елементами комп’ютерної грамотності є концепція розвивального навчання, розроблена П.Я. Гальперіним, Д.Б. Ельконіним, В.В. Давидовим, Н.Ф. Тализіною та ін., у якій психологи підкреслюють виняткову важливість молодшого шкільного віку для формування творчого мислення.
Метою статті є аналіз можливості використання комп’ютера на уроках образотворчого мистецтва, окреслення переваг, що забезпечують ІКТ для учнів початкової школи.
Виклад основного матеріалу. Навчання з використанням ІКТ дозволяє створити умови для формування таких соціально значущих якостей особистості як активність, самостійність, креативність, здатність до адаптації в умовах інформаційного суспільства, для розвитку комунікативних здібностей та формування інформаційної культури особистості.
Упровадження сучасних технологій у школі і їх використання на уроках різного циклу є лише початком залучення ІКТ до здійснення реформи шкільної освіти в нашій країні. Доступність інформаційних ресурсів – один із найважливіших факторів діяльності людства. Велика частина науковців ставить його поряд з основним фондом знань та умінь людини.
Існує думка, що комп’ютер здійснить серйозні зміни в технології навчання. Окремі науковці порівнюють уплив комп’ютерних систем на систему освіти з тим переворотом в загальнолюдській культурі, який здійснило книгодрукування. Зрозуміло, комп’ютер – це не річ, яка може вирішити всі проблеми, та на сучасному етапі розвитку науково-технічної революції можливості обчислювальної техніки дійсно високі.
Комп’ютер значною мірою збільшив можливості представлення навчальної інформації. Використання кольору, графіки, мультиплікації, звуку, всіх сучасних засобів відеотехніки. За допомогою ІКТ може розкриватися  практична значущість вивченого матеріалу, учні мають можливість розкрити свої розумові здібності у невимушеній обстановці, проявити оригінальність, пропонувати будь-які рішення задачі без ризику отримати негативну оцінку.
Спілкування з комп’ютером сприяє формуванню творчого мислення учнів, виробляє рішучість  у прийнятті рішень та вміння вести обґрунтований діалог. Передача навчальних обов’язків і деяких форм діяльності учителя і учня комп’ютеру вносить докорінні зміни в дидактичні системи: «учитель-учні», «учень-учень»: тепер вони перетворюються на нові: «учитель-комп’ютер-учні», «учень-комп’ютер-учні», «комп’ютер-учень».
Аналіз педагогічного досвіду показує, що використання ІКТ на уроках образотворчого мистецтва сприяє всебічному і гармонійному розвитку особистості дитини, насамперед розвитку її творчих здібностей. На уроках образотворчого мистецтва гармонійно поєднуються знання комп’ютерної грамоти з образотворчим мистецтвом, музикою, літературою,і,як результат  цього поєднання, створюються унікальні творчі направлення (комп’ютерний живопис, малюнок, графіка) [1] .
Запровадження ІКТ на уроках образотворчого мистецтва забезпечує вирішення завдань всебічного розвитку природних, творчих здібностей учнів, а саме:
• фантазії і художньої уяви;
• асоціативного сприйняття і мислення на основі художнього і музичного матеріалів;
• відчуття простору, форми, контрасту, динаміки, кольорової палітри.
        ІКТ дає можливість учням удосконалюватися, вчитель - вже лише помічник учнів, що дає можливість повною мірою проявляти і розвивати їх потенціал. Робота з мультимедійними посібниками дає можливість урізноманітнити форми роботи на уроці за рахунок одночасного використання ілюстративного, статистичного, методичного, а також аудіо-та відеоматеріалу.
На уроках образотворчого мистецтва можна використовувати : 
1) мультимедійні презентації (програма Microsoft Power Point );
2) графічний редактор ( Paint );
3) відеоролики (програма Windows Movie Maker) тощо.
При підготовці та проведенні уроків образотворчого мистецтва важливо використовувати електронні презентації PowerPoint. 
Microsoft Office PowerPoint – це програма для створення та відтворення презентацій, що є складовою Microsoft Office.
Електронні презентації дають можливість за умов незначних витратах часу підготувати наочність до уроку. Уроки, складені за допомогою PowerPoint, – видовищні й ефективні в роботі з інформацією. 
Це потужний та унікальний засіб для формування в учнів вмінь виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати свою доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або файли) для ілюстрування ідеї, гіпотези, висновків.




На уроці образотворчого мистецтва доцільно використовувати відеоролики, розроблені, наприклад, у програмі Windows Movie Maker. 
Windows Movie Maker — це програмне забезпечення, за допомогою якого можна створювати відеомонтаж. Додатковими можливостями є створення слайд-шоу із зображень, додавання заголовків та титрів, накладання звукової доріжки, обрізання або склеювання відео, додавання свого голосу у відео) .
Комп’ютер є універсальним пристроєм для створення творчої атмосфери шляхом використання музичного супроводу. Доступний інтерфейс та зручне керування, можливість використовувати інформацію в будь-якій формі представлення (звук, зображення, відео, анімація), змінювати та доповнювати інформацію на слайдах, естетично її оформлювати, творити за законами краси. За допомогою комп’ютерних програм творчий учитель має унікальну можливість самостійно створювати необхідний мультимедійний супровід до уроків, виходячи з власного бачення теми, враховуючи особливості класу, школи; змінювати та доповнювати навчальний матеріал на слайдах. 
Наприклад, використання відео на уроці з теми Зимова казка, для розвитку у дітей уявлень про зиму, та натхнення. 
Також, можливе використання графічного редактору Microsoft Paint.
Microsoft Paint – графічний редактор, який дозволяє просто та швидко створювати, редагувати, комбінувати малюнки, використовуючи базові набори інструментів і графічних примітивів. 
Цікавими за формою і методом для використання на уроці є комп'ютерні програми, які дозволяють створити пензлем (мишкою) малюнки. За власним вибором дитина малює на білому чи кольоровому папері, на тканині, олівцями, фломастерами, пензлями, кольоровою крейдою. В її розпорядженні меню кольорів, з яких можна утворити безліч кольорів та відтінків. Малий художник може зробити аплікацію, витинанку набагато швидше, акуратніше і з меншою затратою сил. Великі можливості, які надає комп'ютер, сприяють збагаченню задумів, сюжетів, допомагають дітям порівняти різні прийоми та матеріали, свідомо обрати один з них.
Наприклад, під час вивчення теми «Різноманітність тварин у природі» можна забезпечити малювання улюбленої тварини, рослини чи мультяшного героя у програмі Paint (рис. 2).

              

Молодші школярі схильні до приучування та емоційного сприймання. Особливістю їхньої розумової діяльності є те, що вони часто обмежуються сприйняттям зовнішніх ознак, понять, явищ. За виразом О.Я. Савченко, «Ніби губка, вбирають знання, але не завжди усвідомлено. Такі вікові особливості, як беззастережне підкорення авторитетові, підвищена сприйнятливість, вразливість, багато в чому визначають навчальні досягнення молодших школярів» [3, с.73].
Використання ІКТ  при викладанні образотворчого мистецтва у школі передбачає збагачення навчально-виховного процесу різноманітними формами художньо-пізнавальної діяльності, дозволяє реалізувати інтерактивний діалог користувачів з розробленою комп’ютерною програмою, а також відкривають нові освітні можливості комунікаційного характеру, допомагають змінити психологічні бар’єри у спілкуванні дитини з мистецтвом,із сучасною технікою.
 Робота  з молодшими школярами дозволяє виокремити такі позитивні результати: 
1. Застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з математики, природознавства, української мови, предметів художньо-естетичного циклу. 
2. Оволодіння елементами комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів. При цьому, комп’ютерні ігрові програми сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності, опосередкованої комп’ютером.
3. В процесі сумісної комп’ютерно-ігрової діяльності виникає «кооперуючий ефект». Учні у грі проти комп’ютера допомагають, як правило, несвідомо один одному. Шукають раціональні способи організації сумісних дій, навіть в тому випадку, коли така задача їм не ставиться в явному вигляді. 
4. Навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів. 
5. Використання ІКТ на уроках в початковій школі є одним з найсучасніших засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної культури. 
Є підстави вважати, що комп’ютер дозволить більш глибоко розвити резерви дитини, дасть змогу вчителю працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною майстерністю [4].
Висновки. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі сприяє  підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво вливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому комп’ютер має великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.
Отже, як показує практика, без ІКТ вже неможливо уявити собі сучасну школу. Уроки з використанням ІКТ стають звичними для учнів початкової школи, а для вчителів стають нормою роботи – це і є одним із важливих результатів інноваційної роботи в практиці роботи сучасного вчителя початкових класів.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у школі дозволяє отримати навички ХХІ століття.



Література:
1. ІКТ на уроках образотворчого мистецтва. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.slideshare.net/alyonka24112/ltiframe-height400-srcwwwslidesharenetslideshowembedcode45862110-width476-margi.   
2. Використання ІКТ на уроках в початковій  школі. [Електронний ресурс]. –   Режим доступу : http://www.spodobivka.edu.kh.ua/Files/downloads/Робота%20на%20ярмарок%20Шишка.doc
3. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи: Підручник для студентів педагогічних факультетів  О.Я . Савченко. – К. : Ґенеза, 2002. – 386 с.
4. Співаковський О. В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі : навч. метод. посібн. [ для студентів напряму підготовки «Початкова освіта»  ] / О. В. Співаковський, Л. Є. Петухова, В. В. Коткова. Херсон, 2011. – С. 149–157.

Немає коментарів:

Дописати коментар